Skip to main content

Læringsforståelse i Landsbyen Sølund

Vi tror på både individuel og fælles læring 

Læring sker både individuelt og sammen med andre. Individuel læring handler om den enkeltes egne erkendelser og indsigt, mens fælles læring opstår i samspil med andre. Her deler mennesker erfaringer og bygger videre på hinandens viden, hvilket styrker både fagligheden og det sociale fællesskab. 


Når vi lærer noget nyt, handler det om at skabe mening – altså at forstå og forbinde den nye viden med det, man allerede ved“.

Harry Lauritsen, leder af faglig udvikling i Landsbyen Sølund

Måden vi arbejder på

Vi udvikler læring og viden sammen. Altid med et dobbeltperspektiv. Det betyder, at den enkelte beboers/borgers trivsel og de medarbejdere der er omkring beboeren/borgerens trivsel styrer, hvilken vej vi går. 

Vi er i vores tilgang faciliterende, rådgivende og udviklende. Vi tror på læring, som en kobling mellem individuelle og kollektive læreprocesser, og vi har afsæt i at læring sker via handlinger og erfaringer og gennem refleksioner og erkendelser.

Vi er optaget af neuropædagogik og den helhedsorientering, der er forbundet med at have dette læringsperspektiv. Vi arbejder i neuropædagogikken med samspillet mellem det kognitive, det følelsesmæssige, det sociale og kroppen i læreprocessen. En helt central del af vores læringsforståelse er at tage afsæt i det dobbelte læringsperspektiv og beboernes/borgernes indefraperspektiv. 

Det dobbelte læringsperspektiv betyder, at vi både er optaget af beboerens/borgerens gode og betydningsfulde liv i fællesskaber og deres læringsprogression ud fra deres forudsætninger og ståsted i livet.  

Vi er også optaget af fagprofessionelles individuelle og kollektive læringsprogression, hvor konkrete individuelle oplevelser, reflekterende observationer, abstrakt begrebsdannelse og aktiv eksperimenteren med prøvehandlinger er en del af læreprocessen for individet.  

Dette koblet sammen med en bred generering af viden, integration af viden i den organisatoriske kontekst, kollektiv fortolkning og meningsskabelse samt ansvar for, at viden bliver til handlinger i døgnets 24 timer.  

Vores værdier kan sammenlignes med det lys, der brænder i fyrtårnet, og som er med til at sætte kursen for os. Man har brug for fyrtårnet, når der er uvejr og høje bølger, som der ofte er i vores arbejdsliv. Vores personlige fyrtårn eller værdikompas giver os ikke kun selvindsigt i de valg, vi træffer, men understøtter os også i at stå fast i vores beslutninger”. 

Camilla Grann

Dét vi gør

Sådan kan vi hjælpe dig

I landsbyen Sølunds Lærings- og videnscenter arbejder vi med faglig understøttelse for landsbyens beboere og for mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse i hele Danmark. 

  • Vi er VISO leverandører i hele landet
  • Vi understøtter og udvikler fagligheden i Landsbyen Sølund
  • Vi samarbejder med Socialstyrelsen om forebyggelse af magtanvendelse på botilbud i Danmark
  • Vi skræddersyr aktionslæringsforløb og kurser med udgangspunkt i beboerens/borgerens og jeres behov hos jer

Du er altid velkommen til at kontakte os, så vi kan tale om, hvordan vi kan understøtte netop dét, som I har brug for. 


“I Landsbyen Sølunds Lærings- og videnscenter har vi en fælles læringsforståelse som bygger på refleksiv organisatorisk læring i praksis”.

Harry Lauritsen

Nyhedsbrev