Landsbyen Sølunds læringsunivers
I Landsbyen Sølund understøtter vi læring og kompetenceudvikling på mange måder. Vi arbejder ud fra en fælles læringsforståelse, som hænger sammen med vores læringsunivers. Det gør vi for at kompetenceudvikle mennesker, der arbejder i landsbyen og uden for landsbyen bedst.
Vi er mange forskellige mennesker, med mange forskellige baggrunde, alder og liv, som hver dag skal arbejde sammen om at skabe gode liv. Det sætter høje krav til vores faglighed, men også til vores samarbejdskompetence og værdikompas.
Program for studerende
Et praktikforløb for studerende, der fokuserer på kompetenceudvikling og læring, har til formål at give praktikanterne mulighed for at opbygge praktiske og teoretiske færdigheder i et professionelt miljø. Gennem konkrete opgaver og projekter får de studerende hands-on erfaring, samtidig med at de deltager i workshops, vejledning og feedback-sessioner og udvikler arbejdsmarkedskompetencer som kommunikation, problemløsning og samarbejde.
Program for god modtagelse
Vi ved fra forskning, at en god modtagelse har indflydelse på, hvor længe vi bliver i vores job.
En vellykket modtagelse fremmer ikke kun medarbejderens faglige vækst, men skaber også en følelse af tilhørsforhold og engagement, hvilket øger sandsynligheden for, at de trives og forbliver langvarigt i organisationen.
Grundforløb for dig der er godt i gang med dit arbejde
Specialpædagogiske grundforløb er en række læringsforløb, der giver deltagerne grundlæggende viden og færdigheder inden for specialpædagogik med fokus på emner som neuropædagogik, sansestimulation, udviklingshæmning, handicapforståelse, autisme og andre specialpædagogiske områder.
Dybdegående læringsforløb
Dybdegående læringsforløb er en metode, hvor man lærer ved at arbejde med konkrete eksempler eller “cases” fra virkeligheden. I stedet for at læse teoretiske bøger eller lytte til undervisning, får man mulighed for at reflektere over og analysere en specifik situation, som er noget, man arbejder med i sin praksis.
Fagnørderi
Her dedikerer vi os til værkstedsorienteret læring med fokus på fagligt nørderi. Gennem en producerende didaktisk tilgang vil deltagerne aktivt udforske relevante faglige strategier og udvikle konkrete producerende værktøjer og metoder, der kan anvendes i deres fagområde. Dagen lægger op til praksisnær læring, hvor deltagernes egen faglige viden aktiveres og kombineres med nye indsigter og perspektiver, hvilket skaber en dybdegående og hands-on tilgang til deres arbejde.
Konsultativt arbejde og supervision
Her går vi i dybden og kvalificerer rollen i konsultativt arbejde og rollen i supervision. Forløbene er særligt målrettet kolleger, der grundigt har tilegnet sig viden og færdigheder i specialpædagogisk faglighed og samarbejdskompetencer.