Skip to main content

Læringsforståelse i Landsbyen Sølund

Vi tror på både individuel og fælles læring 

Læring sker både individuelt og sammen med andre. Individuel læring handler om den enkeltes egne erkendelser og indsigt, mens fælles læring opstår i samspil med andre. Her deler mennesker erfaringer og bygger videre på hinandens viden, hvilket styrker både fagligheden og det sociale fællesskab. 


Når vi lærer noget nyt, handler det om at skabe mening – altså at forstå og forbinde den nye viden med det, man allerede ved“.

Harry Lauritsen, leder af faglig udvikling i Landsbyen Sølund

Landsbyen Sølunds kompetencemodel

I Landsbyen Sølund arbejder vi ud fra 4 kompetencer, som er væsentlige, når vi skal skabe gode og betydningsfulde liv for mennesker med udviklingshandicap.

Indenfor hver af de fire kompetenceområder kan man udvikle sine kompetncer på flere niveaur.

Der er eksemeplvis forskel på, om du er nyuddannet og er startet i nyt job og har brug for at blive klædt godt på til din opgave, eller om du har arbejdet i landsbyen i mange år, men har brug for at opdatere din viden på et særligt område, måske fordi der er flyttet nye beboere ind, som kræver noget særligt. De forskellige behov skal vi kunne imødekomme.

Vores værdier kan sammenlignes med det lys, der brænder i fyrtårnet, og som er med til at sætte kursen for os. Man har brug for fyrtårnet, når der er uvejr og høje bølger, som der ofte er i vores arbejdsliv. Vores personlige fyrtårn eller værdikompas giver os ikke kun selvindsigt i de valg, vi træffer, men understøtter os også i at stå fast i vores beslutninger”. 

Camilla Grann

Landsbyen Sølunds læringsunivers


Nyhedsbrev